Idag har vi haft ett större avbrott i våra tjänster. Faktiskt det största vi haft, där nedtiden totalt blev mellan 2,5 till 3,5 timme beroende på tjänst.

Glesys, vår serverleverantör, började rapportera om en incident vid 14:21 och vi möttes av en massa meddelanden från Pingdom, som vi använder för att meddela oss om hur våra servrar mår.
Glesys rapporterar en gång i halvtimmen och 17:56 meddelar de att de har identifierat och isolerat problemet, som verkar ha varit en trasig switch. Dock kör de fortfarande (när detta publiceras) på reducerad hastighet under ytterligare några timmar framåt.

Det vi jobbar på nu, från vårt håll, är att se till att information når ut till er lite snabbare. Vi har i första steget automatiserat så att tweets går ut till våra konton för Bookis [ @bookis_se ] och Moobis – [ @moobis_se ] när Pingdom upptäcker att någon av våra sajter ligger nere.
Dessutom har vi sedan tidigare en driftsajt – http://driftinfo.mlabs.se – som visar om sajterna är igång (som inte ligger på våra servrar).

Har ni fler förslag är ni välkomna att lämna dessa till oss. Tack för visad förståelse!